Gdzie można spotkać bryły obrotowe w naszym otoczeniu?
Temat projektu: Gdzie można spotkać bryły obrotowe w naszym otoczeniu?
Skład zespołu:
Martyna Faryj
Kornel Łaba
Maksymilian Pszczoła - uczniowie klasy piątej Społecznej Szkoły Podstawowej w Zespole Szkól Społecznych im. Adama Mickiewicza w Jaśle.
Opiekun: p. Elżbieta Kicilińska
Uczniowie zainteresowali się poszukiwaniem brył obrotowych w naszym otoczeniu. Nasz projekt składa się z trzech obszarów: bryły obrotowe w przedmiotach codziennego użytku, bryły obrotowe w otaczającej nas przyrodzie i bryły obrotowe w architekturze (ze szczególnym naciskiem na architekturę naszego regionu).
Punktem wstępnym było poznanie, co to w ogóle są bryły obrotowe i jak one powstają. Wszystkie działania uczniów mają być dokumentowane wiec uważałam, że niezbędne jest uczestnictwo uczniów w warsztatach fotograficznym, które poprowadził dla uczniów p. Jarosław Gondek z Zakładu Fotograficznego Foto Vizja.
Następnie uczniowie zajęli się poszukiwaniem brył obrotowych we wcześniej już wymienionych obszarach. Uczniowie szukali brył obrotowych, czyli: walców, stożków i kul w przedmiotach codziennego użytku: w domu, na terenie szkoły, w salach lekcyjnych, sali gimnastycznej, korytarzach szkolnych, salach, w których bawią się przedszkolaki, w kuchni, u pana konserwatora. Udało im się znaleźć wiele przykładów: bombki na choinkę, piłki, kule dyskotekowe, wałek do ciasta, gaśnica, czapeczki urodzinowe, puszki, konserwy, kominy fabryczne i wiele innych przedmiotów.
Uczniowie korzystali z zasobów biblioteki, wyszukiwali informacje w encyklopediach, książkach i albumach o tematyce przyrodniczej. Dużą atrakcją dla uczniów była wycieczka do obserwatorium astronomicznego, które mieści się w I Liceum Ogólnokształcącym w Jaśle, gdzie obejrzeli prezentację na temat naszej galaktyki, planet, które są bryłami obrotowymi. Pan Ryszard Prajsnar – nauczyciel fizyki i kierownik obserwatorium astronomicznego bardzo ciekawie opowiadał o zjawiskach zachodzących w naszym układzie słonecznym, o obiektach, które można obserwować.
Uczniowie biorący udział w projekcie chętnie przychodzą na zajęcia. Są bardzo zaangażowani i zainteresowani realizowanym tematem. Efekty naszej pracy znajdują się na zdjęciach.